Sauter 4.0

El canvi digital afecta tots els sectors. Durant els últims anys, Sauter ha experimentat molts canvis. Ens en pot explicar els detalls?

En el sector de l’automatització d’edificis, el canvi digital ja havia començat molt abans que els termes d’indústria 4.0 i la digitalització es generalitzessin. Comptava amb un avantatge important al mercat, gràcies al sistema d’automatització d’edificis EY3600, equipat amb un sistema de bus novaNet propi. Vam ser capaços de reconèixer a temps el canvi de paradigma que plantejava el pas de solucions aïllades convencionals a sistemes en xarxa completament digitalitzats. La decisió va ser molt valenta. En aquell moment, vam decidir que el protocol de comunicació obert BACnet, aleshores molt conegut als Estats Units i especialitzat en l’automatització d’edificis, es convertiria en la norma. Alhora, decidir que s’utilitzaria el protocol BACnet tant en el processament de l’energia de climatització com en l’automatització de local i, per  tant, posar en xarxa aquestes dues partides tècniques sense recórrer a interfícies complexes també va ser una decisió valenta. Aquesta estratègia va propiciar la generació dels sistemes Mòdul 5 el 2008, que ens van portar a liderar tecnològicament el nostre sector.

En quin punt es troben la indústria i Sauter avui dia?

El creixement gairebé explosiu de la potència de càlcul i de la densitat d’emmagatzematge combinat amb la constant reducció dels preus, no només ha sacsejat els sectors de les tecnologies de la informació i les telecomunicacions, també ha arrossegat el de l’automatització d’edificis. La capacitat de les bases de dades actuals i les velocitats multiplicades a les xarxes, així com a internet, permeten atraure nous models de col·laboració. En l’àmbit de la construcció, la  planificació i la implementació evolucionen a un ritme molt ràpid gràcies a la digitalització. Els edificis actuals i les partides tècniques estan dissenyats com a models numèrics tridimensionals. El BIM encara va més enllà i emmagatzema en format digital totes les dades tècniques, la planificació del procés de construcció, la logística i la informació de manteniment, molt important per al cicle de vida de l’edifici. Qualsevol empresa implicada en la construcció pot modificar la base de dades BIM i ampliar-la amb formats de dades estandarditzats. Sauter ha seguit aquesta tendència des del principi participant en grups d’experts nacionals i ha ofert la descàrrega dels productes principals des del seu web. Es pot dir que la indústria 4.0 ha canviat la producció democratitzant l’ús del BIM en la construcció i l’equipament tècnic dels edificis.

Quines solucions digitals centren l’atenció a Sauter?

La nostra estratègia se centra en les àrees d’excel·lència operacional, de model d’innovació de negoci i d’experiència d’ús dels clients. L’objectiu és la transformació digital dels nostres productes de maquinari i programari, aplicar-los i fomentar la interacció amb els clients. Posem l’accent en les tecnologies de l’internet de les coses i els serveis al núvol. Els nous models de negoci ens permetran augmentar significativament els avantatges dels nostres productes de cara al client.

Quines oportunitats ofereix la digitalització, especialment per a un país amb pocs recursos com Suïssa?

La millora de l’eficiència dels processos de negoci mitjançant la digitalització, així com l’augment de les vendes amb productes cada vegada més digitals és, alhora, una oportunitat i un gran repte. Els responsables de prendre decisions de la generació Y, que aviat aniran acompanyats de clients de la generació Z, determinen cada vegada més com i quan es compren els productes i serveis. Aquest desenvolupament irreversible marcarà el final dels models de fidelització existents. Ja fa molt temps que no n’hi ha prou amb tenir un bon lloc web. L’èmfasi es posa, cada vegada més, en el viatge del client, que s’inicia a partir de la necessitat, es vehicula amb l’oferta, continua amb la decisió de compra i arriba, finalment, amb l’ús. Cal revisar les interaccions entre els clients i l’empresa —el que en anglès s’anomena customer experience i customer journey— mitjançant una visió innovadora de pensament lateral, una qualitat que els suïssos han demostrat tenir.

Creu que és perillosa, aquesta pràctica?

Hi veig tres perills importants: la manca de recursos financers, d’experiència i de cultura del canvi. Segons una enquesta realitzada per la Universitat d’Economia de Zuric i l’associació per a les xarxes de comunicació Suissedigital, només el 27% de les empreses enquestades han optimitzat digitalment els processos empresarials i les experiències de client. Els dos terços de les empreses enquestades encara es troben lluny d’aquest objectiu i ni tan sols han tractat el tema de la transformació. Crec que el canvi climàtic digital ja ha començat i que els dinosaures no-digitalitzats estan en procés d’extinció.

Fins a quin punt la qüestió del cost afecta les decisions sobre la transformació digital de Sauter?

Abans de plantejar la qüestió del cost, intento transmetre el progrés digital com un model de negoci interessant. Podem accelerar els processos existents o eliminar-los completament mitjançant les noves tecnologies? Quins avantatges addicionals podem generar per als nostres clients? Com ens perceben els clients avui i com podem convertir aquesta experiència en una  impressió duradora de cara al futur? Si puc respondre aquestes preguntes amb solucions interessants i demostrar que l’èxit a llarg termini depèn directament d’aquest progrés digital, la qüestió del cost es resol ràpidament amb un pla d’inversió.

Les empreses com Sauter són sostenibles contra els gegants globals de la tecnologia?

Les instal·lacions climatitzades amb equipaments de Sauter, continuaran existint en el futur. Ara tenim l’oportunitat d’utilitzar les tecnologies de Google i d’altres empreses semblants amb la màxima habilitat possible per assolir els nostres objectius, cosa que ja estem fent actualment. Per exemple, utilitzar Microsoft Azure ens permet transformar el nostre programari de gestió tècnica d’edificis en un servei personalitzat al núvol. Els nostres productes clau també haurien de ser cada vegada més intel·ligents i comunicatius. La gamma ja inclou unitats que poden mesurar de forma independent els valors de temperatura i pressió diferencial. Així es calcula el cabal volumètric i la pressió en laboratoris i sales netes. És, precisament, aquest tipus de producte el que està predestinat a transmetre les dades al núvol. Aquest model no només comportarà més transparència, sinó també un canvi significatiu en els processos de venda, logística i manteniment.

Quin és el següent pas després de la digitalització?

Aquesta pregunta és difícil, així que la resposta que proposo és una mica atrevida. La digitalització actual només ha estat possible gràcies al baix cost de la creació de xarxes. D’aquí 20 anys, també podríem ser capaços de combinar les capacitats cognitives i associatives del pensament humà en un entorn de processador amb una estructura massiva paral·lela, en un espai molt petit i amb un cost també molt baix. El que avui entenem per intel·ligència  artificial o deep machine learning només és el començament d’aquest escenari futur. Em refereixo a sistemes que podrien funcionar sense ajuda externa en entorns completament nous. No només començarien a pensar per si mateixos, sinó que també desenvoluparien consciència pròpia amb el pas del temps. Aquests sistemes serien capaços d’automatitzar processos que actualment només són accessibles per als humans. Les necessitats del client, els productes i l’estructura dels preus es poden personalitzar en funció de cada individu. Després de la digitalització ve la personalització. Però això només és una hipòtesi! En qualsevol cas, avui dia estem  establint les bases necessàries perquè l’empresa tingui un paper decisiu en el futur de l’automatització d’edificis. Igual que vam fer amb els canvis de paradigma, principalment volem donar suport als nostres clients amb solucions preparades per al futur. 

Font: Revista corporativa Sauter.

Publicat: 15/07/2019

Etiquetes:Sauter Dr. Felix Gassmann recerca innovació digitalització

Comparteix a
Cap vot de moment