S’aprova per unanimitat el programa de mesures per combatre la contaminació a l’àrea metropolitana

El Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica, format per 36 municipis i liderat per l'AMB, ha aprovat per unanimitat el seu programa de mesures per combatre els alts índex de contaminació a l’àrea metropolitana. En paral·lel, també ha aprovat el protocol d’actuació en cas d’episodis extrems.

El Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica té l'objectiu d'elaborar una estratègia conjunta per a millorar la qualitat de l'aire de l'àrea metropolitana de Barcelona. Avui ha presentat un paquet de 33 mesures que estarà dotat amb 46 milions d’euros. Les principals conclusions d’aquest programa de mesures són la necessitat de zones de trànsit restringit, el transport públic gratuït i més quilòmetres de carril bici.

Les mesures que s’han aprovat avui contemplen establir zones de baixes emissions: és a dir, restringir la circulació dels cotxes més contaminants a determinades zones. Això inclou, per exemple, les rondes de Barcelona i el seu perímetre interior. En aquest sentit, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, ha assegurat que els seran de gran ajuda les targetes que ja ha començat a repartir la Direcció General de Trànsit per identificar els cotxes que menys contaminen. La restricció s'aplicarà a partir d’enguany només en períodes d'alta contaminació, i a partir del 2020 es preveu una restricció permanent.

Segons Poveda, quan es produeixi el primer episodi a partir d’ara s'establiran punts de control i se sancionaran els cotxes contaminants que se saltin la restricció de circulació i es reforçarà el transport públic i els carrils VAO. A més, es preveuen excepcions en la circulació d'ambulàncies i altres vehicles d'emergències, i establir algunes franges horaris de lliure accés, com la nit. Aquesta mesura té com a horitzó que el 2025 no hi hagi cap vehicle contaminant en circulació.  

També destaca la targeta verda metropolitana. Aquest document dóna accés gratuït durant tres anys al transport públic metropolità a totes aquelles persones que desballestin el seu vehicle vell i contaminant. Tanmateix, però, si la persona adquireix un vehicle nou no tindrà accés a la targeta. Es preveu que estigui en funcionament a partir de l’estiu, i només beneficiarà als municipis de la primera corona de l’àrea metropolitana, tot i que s’està treballant perquè hi tinguin accés els ciutadans dels 36 municipis.

Per altra banda, el pla d’acció presentat avui marca com a objectiu renovar la flota d’autobusos més contaminants amb nous vehicles híbrids i elèctrics i ampliar el parc de bicis elèctriques. En aquest sentit també es destacable la opció d’ampliar la xarxa pedalable amb 27 quilòmetres més de carrils bici al conjunt de l’àrea metropolitana.

Finalment, el programa de mesures per combatre els alts índex de contaminació a l’àrea metropolitana també preveu millorar la xarxa de Park&Ride, aparcaments que se situen a prop d'estacions i ferrocarrils perquè els usuaris deixin el seu vehicle privat i agafin el transport públic per accedir al centre d'una ciutat, així com ampliar la xarxa de punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Per últim, el document plantejar la necessitat de treballar per aconseguir la integració tarifària dels 18 municipis de la segona corona perquè tinguin les mateixes condicions que els municipis de la primera corona.

El Consell de Municipis Metropolitans per a la Lluita contra la Contaminació Atmosfèrica també s'ha compromès a impulsar mesures de control i seguiment de les obres de construcció públiques i privades. Per aquest motiu, ha elaborat una guia de bones pràctiques per a la prevenció de la contaminació que inclou mesures en els àmbits de l'execució de l'obra, el transport i la carrega dels materials. També s'ha compromès a controlar les emissions generades per les activitats industrials establint uns llindars per regular la tramitació de llicències per a noves activitats industrials, així com el seguiment de les que ja estan en funcionament.

Publicat: 31/01/2017

Etiquetes:contaminacio

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

Reptes i oportunitats per millorar l'aire de la conurbació de Barcelona

  • 10/10/2017

La contaminació de l'aire a la conurbació de Barcelona continua superant els... Llegir més

Primer acord institucional per a la millora de la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona

  • 06/03/2017

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; la tinenta d’alcaldia... Llegir més