La Sagrada Família, un cas d’implementació de l’IoT i el big data

Amb 3,2 milions d’entrades venudes l’any 2014, l’obra magna d’Antoni Gaudí és el monument més visitat de l’estat espanyol. Paral·lelament, una llista recent del diari The New York Times de destins recomanats d’arreu del món per al 2016, va situar Barcelona en el vint-i-novè lloc d'un rànquing de cinquanta-dos. No obstant això, la pressió turística a la zona de la Sagrada Família esdevé un veritable problema per a la mobilitat i la convivència de veïns i turistes.

Fins ara, una de les iniciatives més rellevants per intentar millorar la situació ha estat obligar els autocars a aparcar a la intersecció entre l’avinguda de la Diagonal i el carrer d’Aragó. Tanmateix, ara el que s’ha col·lapsat no són les calçades, sinó les voreres. Les previsions, a més, no fan pensar en una reducció dels problemes, just el contrari. De fet, els 50 milions d’euros aproximats d’ingressos que genera anualment el temple han facilitat que l’objectiu sigui finalitzar l’emblemàtica obra l’any 2026, data del centenari de la mort del seu creador. Veure, in situ, l’edifici totalment acabat, pot arribar a ser un reclam turístic que, previsiblement, augmentarà, encara més, els problemes de mobilitat.

Per tot plegat, l’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme un projecte pilot amb l’objectiu d’analitzar els patrons de concentració i mobilitat dels visitants nacionals i internacionals de la zona de Sagrada Família. Els col·laboradors han estat Eurecat, GSMA i la Fundació Mobile World Capital Barcelona. La metodologia emprada ha inclòs l’encreuament de diferents fonts de dades d'un operador de telefonia mòbil amb elements d’internet de les coses (IoT) desplegats a la zona i un CDR (Call Detail Records) d’un operador nacional. Pel que fa a l’IoT s’han emprat nou sensors wifi, un sensor GSM i tres sensors de càmeres 3D. La recol·lecció d’informació es va efectuar durant un període de monitorització de quatre setmanes el juliol d’aquest 2016. 

Què s’ha mesurat?

Aquest planejament mostra que l'Ajuntament ha apostat per les tecnologies d’IoT i big data per millorar els processos de gestió del turisme i la presa de decisions. El regidor de Turisme i Empresa de l'Ajuntament de Barcelona, Agustí Colom, va ser l’encarregat de presentar el projecte en el marc de la fira Smart City Expo 2016. L’IoT i el big data han proporcionat informació de gran valor relacionada amb tres aspectes: els patrons de mobilitat que mostren com es mouen les persones al voltant de la Sagrada Família en referència als punts d’entrada, els de sortida i el desplaçament global; el comportament i quantificació del total de visites, i el traçat d’un perfil del turista.

Conclusions

Gràcies a l'algoritme desenvolupat, el consistori ha estat capaç de distingir els turistes de les persones que es desplacen al voltant de l'àrea d'interès. El criteri per detectar un comportament turístic consisteix en tres condicions:
1) Condició de l’àrea principal: > 1 acció en l’àrea principal
2) Condició de la durada de la visita: > 10min
3) Condició del període turístic: < 7 dies

Fruit de l’anàlisi d’aquestes conclusions s’ha determinat que:

1. Els turistes que visiten la Sagrada Família i que arriben per un punt concret tenen més probabilitat de sortir pel mateix lloc per on han entrat. El carrer Mallorca, cantonada amb Marina registra el flux més alt de turistes.
2. El 50% dels turistes romanen a la zona de la Sagrada Família menys de 40 minuts i un 20% només s’hi està entre 10 i 20 minuts. El 80% dels turistes visiten la zona durant 100 minuts o menys. El 20% restant, presumiblement, visiten també l’interior de la basílica, amb una estada superior als 100 minuts.
3. Les hores punta són de 10.00 a 12.00. Divendres, dissabte i diumenge tenen patrons similars amb més visites durant la tarda.
4. Dilluns té més variabilitat en el nombre de turistes. Dijous i diumenges són els més regulars.
5. S’estableix un comportament idèntic d’entrada i sortida per cada punt d’accés del metro. L’estació Sagrada Família (als carrers de Provença i Sardenya) és el que s´’usa amb més freqüència
6. Un 75% de les persones detectades a la zona són de nacionalitat espanyola. Entre els estrangers, els països més propers al nostre aporten un major nombre de turistes.
7. És possible extreure patrons de comportament en funció de la nacionalitat. Per exemple, els turistes francesos visiten la Sagrada Família abans del que els turistes d’Estats Units.

 

Publicat: 05/01/2017

Etiquetes:Sagrada Familia bigdata cloud iot quarta revolució indústrial mobilitat transport ciutat estudi innovació recerca

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

"Si el turisme segueix al mateix ritme, l’any 2026 haurem construït la Sagrada Família"

  • 27/04/2017

Jordi Faulí i Oller (Barcelona, 1959) és un arquitecte català, titulat el 1992... Llegir més