Robòtica a les aules: la formació dels enginyers del futur

Segons un estudi realitzat per la Universitat d'Oxford, en 20 anys al voltant de 700 professionals seran reemplaçats per màquines. Per contra, sorgiran nous llocs de treball molt relacionats amb el món digital i la robòtica que requeriran professionals preparats per programar i fer servir aquestes màquines.

El ritme amb el que el món es digitalitza és molt alt i el sistema educatiu de l'Estat espanyol encara no està en condicions de formar els alumnes en aquestes matèries. La Comunitat Europea ha mencionat en algun cas que al 2020 faltaran professionals en aquest sector i que hi ha una demanda molt urgent.

Existeixen projectes per impulsar l'ús de la robòtica a les escoles espanyoles. La intenció d'aquests és lligar coneixements tecnològics i agents educatius per preparar els nens en STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Aquesta direcció didàctica és fonamental perquè la societat en la qual viuen els alumnes, els robots estan completament integrats. Així doncs, es tracta de donar-li un ús a la robòtica, no només per programar, sinó per al desenvolupament de continguts curriculars. S'ha d'entendre com un procés d'integració. Aquest projecte suposa un canvi conceptual de les classes i l'ensenyament, per tant caldrà una inversió física d'adquisició de material i també en el professorat. “La comunitat Europea ha advertit en alguna ocasió que al 2020 faltaràn professionals en aquest sector. Hi ha una demanda urgent i hi ha pressa per introduir-ho a les aules”. Richard Huget és director general de ‘Education Robotix’ de LEGO.

Les exigències del mercat apunten cada cop més a la capacitat per treballar en equip. És la segona qualitat més demanada per les grans empreses seguida per la capacitat de lideratge i les habilitats comunicatives. La robòtica és una gran eina que permet ajuntar en un projecte moltes d'aquestes habilitats: lideratge, comunicació, treball en equip, matemàtiques, ciències, tecnologia... i fusionarlas dins l'aula.

El model educatiu es prepara per patir un gran canvi, ajustat a la demanda dels agents empresarials, que ja busquen a professionals capaços de desenvolupar-se amb agilitat en un panorama econòmic cada cop més globalitzat.

Publicat: 30/04/2019

Etiquetes:Enginyeria educacio tecnologia

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

La primera edició del STEM Women Congress es celebrarà el proper divendres 15 de novembre

  • 08/11/2019

El STEM Women Congress pretén crear el primer pla d’acció conjunt per... Llegir més

L’enginyera Alícia Casals i la iniciativa Robolot, premiats a la “Nit de la Robòtica”

  • 06/11/2019

La cinquena edició de la “Nit de la Robòtica”, organitzada per la Comissió d’... Llegir més