Reptes i oportunitats per millorar l'aire de la conurbació de Barcelona

La contaminació de l'aire a la conurbació de Barcelona continua superant els nivells fixats per la Unió Europea. La contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) i partícules sòlides en suspensió segueixen sent una amenaça per a la salut. "Avui en dia, hi ha 500.000 vehicles privats que entren a la capital catalana diàriament, dels quals el 40% provenen de fora dels 40 municipis de la conurbació", apuntava Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la xerrada sobre reptes i oportunitats per a la millora de la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona.

Per intentar reduir aquestes xifres i aconseguir disminuir les emissions associades al trànsit, a partir de l’1 de desembre d’aquest any, durant els episodis de contaminació, les administracions activaran les restriccions de trànsit per als vehicles més contaminants. Així doncs, a partir d’aquesta data, en situacions d’episodi ambiental declarat per la Generalitat, no podran circular en aquest àmbit les furgonetes i turismes anteriors a la categoria Euro 1. A la Zona de Baixes Emissions Urbanes dins de les rondes, aquesta mesura serà extensiva a tots els turismes i furgonetes que no han rebut l’etiqueta de la DGT. Les restriccions seran revisades anualment.

De manera progressiva, està previst que aquestes limitacions de circulació es vagin estenent mitjançant la creació d’una zona de baixes emissions. Així, a partir de l’1 de gener de 2019, la restricció en l’Àmbit-40 per a furgonetes i turismes anteriors a Euro 1 serà efectiva de dilluns a divendres. Paral·lelament, "cada municipi podrà aplicar restriccions més estrictes en funció de les seves necessitats", comentava Rius, mitjançant la implantació de zones urbanes d’atmosfera protegida a l’interior de les ciutats.

Fomentar el transport públic

Una de les possibilitats per intentar superar aquesta problemàtica és potenciar l’ús del transport públic. En aquest context, Rius va explicar que "el transport públic oferirà la màxima capacitat operativa". Es preveu que s’augmenti l’oferta de metro, bus, tramvia, Ferrocarrils de la Generalitat i Rodalies especialment a les hores punta mentre duri l’episodi. D’altra banda, també s’activarà la T-aire, la targeta per als dies d’episodi, un títol multipersonal de dos viatges integrats que es podrà utilitzar el mateix dia de la primera validació i que servirà únicament en situacions d’episodi ambiental.

Per últim, segons la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, "s’impulsaran algunes mesures per ajudar a renovar vehicles". Per exemple, la bonificació als peatges competència de la Generalitat o la promoció d’ajuts a la renovació de certs vehicles. Una altra idea, que de moment s’està impulsant entre els treballadors de la Generalitat, és el servei bicifeina, "a partir del qual es promociona l’ús de la bicicleta per anar a treballar", va concloure Rius. 

Publicat: 10/10/2017

Etiquetes:contaminacio medi ambient canvi climatic canvi climatic catalunya transport públic

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats