El primer tren amb pila d’hidrogen, una innovació puntera alternativa al dièsel

Alstom presenta el Coradia iLint2, un tren amb pila de combustible que suposa una alternativa ecològica i econòmica a la propulsió dièsel tradicional. El tren, a més, incorpora altres tecnologies com les bateries d’emmagatzematge i els sistemes intel·ligents de gestió i recuperació de l’energia.

Un tràfic lliure d’emissions, la pujada dels preus del dièsel i de l’electricitat o l’enduriment de les normatives sobre el soroll i la urbanització progressiva són els reptes que ha d’afrontar el sector ferroviari. En aquest context, les fonts d’energia dels trens han evolucionat passant, primer, del carbó al dièsel i, posteriorment, del cru a l’electricitat. L’hidrogen, per la seva part, es planteja com una alternativa al dièsel que compleix tots els requisits essencials per al ferrocarril.

Durant dècades, s’han investigat diverses aplicacions i la seguretat n’ha quedat demostrada. Segons l’Associació Alemanya d’Hidrogen i Piles de Combustible (DWV), els dipòsits d’hidrogen d’alta pressió són, en realitat, més segurs que els de benzina. A més, els vehicles equipats amb sistemes de propulsió vehiculats amb el primer l’element de la taula periòdica han de passar per una homologació estricte.

El primer tren amb aquesta tecnologia començarà a circular l’any 2018 a Alemanya i suposarà la primera solució completament lliure d’emissions per a línies ferroviàries no electrificades. Però, tot i els nombrosos projectes d’electrificació existents en diversos països europeus, bona part de la xarxa ferroviària continental seguirà sense ser electrificada durant molt de temps. A més, en molts països, el nombre de trens dièsel en circulació és encara molt alt (més de 4.000 combois a Alemanya, per exemple).

Innovació i emissió zero

Alimentat amb piles d’hidrogen, el Coradia iLint2 és un tren lliure d’emissions i, a més, silenciós. En el marc d’Innotrans 2016, la principal fira de la indústria del ferrocarril, Alstom va presentar aquest tren que combina diferents elements innovadors com un convertidor d’energia neta, un sistema d’emmagatzematge flexible i la gestió intel·ligent tant de la potència tractora com de la disponible. 

Les piles de combustible són la font d’energia primària per propulsar el tren. Estan alimentades a demanda amb hidrogen i els combois es belluguen mitjançant equips de tracció elèctrics. La pila de combustible proporciona electricitat sense necessitat d’un generador ni d’una turbina, amb la qual cosa el procés és molt més ràpid i eficient.

Però l’eficiència del sistema també es basa en l’emmagatzematge de l’energia en bateries de ió de liti d’alt rendiment. La bateria guarda l’energia generada per les piles de combustible quan no és necessària ni per a la tracció ni per a la frenada amb l’objectiu de subministrar-la posteriorment segons les necessitats. Això permet una gestió intel·ligent del consum de combustible i iguala l’autonomia i el rendiment de trens regionals similars.

Publicat: 21/10/2016

Etiquetes:Coradia iLint 2 Alstom ferrocarril pila d'hidrogen hidrogen emissió zero innovació eficiència energética

Comparteix a
Cap vot de moment