La nova estació de càrrega ultraràpida d'autobusos elèctrics a Barcelona

La nova estació de càrrega ultraràpida d'autobusos elèctrics d'Endesa a Barcelona, construïda al Carrer Cisell, consta de dos elements: l’equip de recàrrega que allotja l’electrònica de potència i les unitats de comunicació; i un pilar, el dispositiu que suposa el punt de connexió final amb el vehicle.
El procés de recàrrega consisteix en la connexió del pantògraf embarcat en el sostre del vehicle amb la campana del pilar. Aquest sistema conductiu per pantògraf és una tecnologia molt provada històricament en el sector ferroviari i representa una nova aplicació en vehicles rodats.
 
 
L’estat del procés de càrrega és visible en tot moment així com el de qualsevol incidència en el seu funcionament gràcies a la incorporació d’una banda lumínica LED als laterals del pilar. En funció del color, coneixem la condició d’estat de l’estació (verd- disponible, blau- carregant, vermell- error).
L’equip de recàrrega és la unitat més crítica del sistema. Inclou un rectificador AC/DC de 430kVA i està dissenyat per carregar fins al 80% els 5 mòduls de bateries dels autobusos elèctrics amb una capacitat total de 125kWh en menys de 8 minuts. Aquests vehicles que ha incorporat recentment TMB a la seva flota, són els primers autobusos 100% elèctrics articulats que circulen a l’estat espanyol.
La comunicació entre el vehicle i l’estació de càrrega compleix l’estàndard europeu CCS d’acord a la ISO15118. A més a més, s’ha implementat el protocol OCCP1.5 per a l’enviament de les dades del carregador i l’autobús via 3G al centre de control. D’aquesta manera, es pot saber en tot moment l’estat de l’estació així com la informació imprescindible per l’operació de la flota, com per exemple, quin autobús carrega, el temps d’estada i l’energia subministrada.
 
 
Aquesta estació de càrrega s’alimenta amb una connexió exclusiva a la xarxa de distribució elèctrica mitjançant un centre de transformació subterrani MT-BT de 630kVA ubicat a la confluència dels Carrer Cisell i Carrer Estany.
Autor 1:

Lourdes Garcia Duarte

Responsable d’Innovació en Mobilitat Elèctrica d’Endesa Energia

Publicat: 30/09/2016

Etiquetes:bus Vehicle eléctric energia innovació recerca pantògraf. medi ambient sostenibilitat mobilitat Enginyeria

Comparteix a
Mitja: 4.8 (6 votes)

Articles relacionats

Proves a la nova estació de càrrega de vehicles elèctrics del Fòrum

  • 23/11/2018

Un autobús articulat Irizar és el primer que està fent servir l’estació de... Llegir més

VÍDEO: Ahir van començar les proves de l'autobús del futur a la Xina

  • 03/08/2016

Ahir va tenir lloc el primer assaig de l'Autobús de Trànsit Elevat (Transit... Llegir més

VÍDEO: Enginyers xinesos dissenyen un bus elèctric futurista que permet que els cotxes passin per sota

  • 24/05/2016

La 19a Exposició Internacional d'Alta Tecnologia de Beijing (CHITEC) ha... Llegir més