"La nostra vocació 4.0 va més enllà de la fabricació"

Entrevistem a Alberto Piñero, director d'Enginyeria del Centre Industrial de Santa Perpètua d'Alstom Espanya 

Una iniciativa molt recent d’aplicació industrial de tecnologies disruptives 4.0 es desenvoluparà en el centre d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona). Segons ha anunciat Antonio Moreno, president de la companyia, Alstom Espanya desenvoluparà la primera fàbrica 4.0 del sector ferroviari a l’Estat espanyol. L'aplicació de sistemes intel·ligents en els processos de producció, basats en el disseny 3D, implantació de nous sistemes de gestió de fabricació MES (Manufacturing Execution System), fabricació additiva, sensorització d'equips, robòtica o realitat augmentada, entre altres tecnologies, faran possible aquest projecte. Alberto Piñero, director d'Enginyeria del Centre Industrial de Santa Perpètua d'Alstom Espanya, ens explica les claus per entendre el nou plantejament de la fàbrica.
 
Pot concretar una mica en què consistiran els sistemes intel·ligents implementats a la fàbrica 4.0 de Sta. Perpètua de Mogoda?
Amb el projecte de fàbrica digital busquem implementar tecnologies que millorin els nostres sistemes productius i optimitzin la gestió dels processos.
La sensorització dels actius en taller i en magatzem, per la seva banda, ens permetrà reduir els costos d'emmagatzematge i logística. La creació de plataformes integrades per al disseny i la gestió dels sistemes de fabricació, facilitaran i escurçaran els temps de la producció. La utilització de sistemes de vestits sensoritzats i enregistrament en 3D d'operacions específiques permetrà l'optimització de processos i millores ergonòmiques personalitzades.
A més, la posada en marxa d'un entorn col·laboratiu, tant dins de la planta com a nivell internacional, afavorirà la transferència entre tecnologia i indústria, amb els avantatges que això suposa a nivell de fabricació.
 
Alstom ja està implementat en els seus trens peces creades mitjançant la fabricació additiva?
Actualment la fabricació additiva s'està utilitzant principalment per elaborar peces d'utillatge, que faciliten i simplifiquen determinades tasques de fabricació.
També s'estan realitzant prototips de peces en impressió 3D per poder utilitzar-les en equipaments no crítics (per exemple, interiorisme), reduint els temps d'espera a les unitats de tren prototip.
Encara que tècnicament seria possible, no ens plantegem de moment la incorporació de la fabricació additiva als equips més relacionats amb la seguretat o fiabilitat dels trens. Per a això seria necessari realitzar un procés de certificació, validació i homologació previ a cada peça.
 

"La sensorització dels actius en taller i en magatzem, per la seva banda, ens permetrà reduir els costos d'emmagatzematge i logística"

 
Quins resultats esperen obtenir de la implementació d'aquestes tecnologies disruptives?
Sense cap mena de dubte, l'aplicació de les últimes tecnologies als processos industrials aporta importants beneficis en matèria de competitivitat, qualitat, disponibilitat i fiabilitat del producte final.
A més, millora substancialment la flexibilitat de la producció, redueix els temps de fabricació, permet una major personalització dels productes i facilita la presa de decisions, en disposar de tota la informació necessària en temps real.
A mig termini, a més, oferirà noves oportunitats de negoci al llarg de tota la vida del tren. La nostra vocació 4.0 va més a enllà de la fabricació; els nostres trens han de pertànyer a una nova generació "nativa digital" i la seva sensorització, monitorització o virtualització ens permetrà oferir nous serveis de manteniment, atenció al passatger, millores en l'operació, eficiència energètica, etc ...
 

"Els nostres trens han de pertànyer a una nova generació "nativa digital" i la seva sensorització, monitorització o virtualització ens permetrà oferir nous serveis"

 
Quina concepció té Alstom de la Indústria 4.0 o Quarta Revolució Industrial?
Estem davant d'una gran oportunitat per a les empreses, per a les persones i per a les economies. I no podem desaprofitar aquesta oportunitat.
Gràcies a la nova indústria digital podrem transformar les nostres empreses i les nostres fàbriques. Els sistemes intel·ligents permeten agilitar els processos per desenvolupar productes més personalitzar-los i en menor temps, responent així a les necessitats del mercat.
Per a nosaltres també és important recalcar que la la fàbrica 4.0 no seria possible sense les persones. Les persones continuen sent el centre, els robots i la digitalització no substitueixen els treballadors sinó que treballen al costat d'ells. Les noves tecnologies ens permetran ser més ràpids i eficients, però mai seran tan creatius com les persones.
L'automatització de processos permet alliberar temps dels empleats per dedicar-lo a funcions de més valor: per exemple, seguiment i anàlisi de KPIs, tendències, aspectes de millora ... Per això, des d'Alstom hem posat en marxa importants plans de formació perquè tots junts liderem aquest canvi i afrontem amb èxit la nova revolució industrial.
 

"Hem posat en marxa importants plans de formació perquè tots junts liderem aquest canvi i afrontem amb èxit la nova revolució industrial"

 

Publicat: 05/07/2016

Etiquetes:Alstom innovació tecnologia industria 4.0 tecnologies disruptives fabricació additiva 3D robòtica logística manufactura realitat augmentada sensorització

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

El primer tren amb pila d’hidrogen, una innovació puntera alternativa al dièsel

  • 21/10/2016

Alstom presenta el Coradia iLint2, un tren amb pila de combustible que suposa... Llegir més