Noruega té previst construir una autopista per a connectar tots els fiords

Cada any, milers de turistes s’embarquen en un creuer per les aigües congelades escandinaves per admirar els fiords, però per als noruecs, fer aquests 1.100 km, suposa més de 20 hores de viatge en cotxe i agafar un total de set ferrys. Amb l’objectiu de millorar l’accés a les zones residencials, comercials i de treball d’aquesta part del país, el govern noruec ha dedicit posar fil a l’agulla per aixecar una gran obra d’enginyeria sense precedents. S’espera que el 2026 el projecte ja estigui enllestit, de moment, ja s’han iniciat les obres d’un d’els túnels, tot i que hi ha trams que presenten més complicacions a causa de l’amplada i la profunditat dels fiords. 

La E39 connectarà les ciutats de Kristiansand, a l’extrem sud del país, i Trondheim, al nord, i pretén reduir les hores de recorregut eliminant el transbordament en ferry per al cotxes que viatgen en ambdues direccions.

El terreny, i el gruix i profunditat d’alguns fiords, obligava a modificar els recorreguts per rodejar-los, i el trajecte durava dues o tres hores més. L’Administració Noruega de Carreteres ha posat sobre la taula la proposta de construir túnnels subaquàtics amb dos carrils per direcció. 

Un dels túnels, batejat com a Rogfast, farà 27 quilòmetres de longitud i en algunes zones arribarà als 390 metres de profunditat sota el nivell del mar. Serà el túnel de transport submarí més profund i més llarg del món. Tindrá sortides d’emergència cada 250 metres, a més d’espais de descans cada 500 metres. El túnel, que connectarà la illa de Kvitsoy amb el contintent noruec mitjançant un creuament de túnels submarins, també estarà equipat amb cabines telefòniques i càmeres de vigilància. 

En aquells punts on l’amplada i la profunditat dels fiords, com el Bjornafjord, que té 5 quilòmetres d’amplada i 600 metres de profunditat, s’ha optat per projectar un pont penjant. Els enginyers van plantejar dues solucions per a la seva construcció: o construir un pont amb tres torres o bé construir un túnel flotant i submergit format per dos tubs interconnectats mitjançant cables d’alta resistència. El fiord Romsdalsfjord, en canvi, necessitarà un túnel submarí de 16 quilòmetres i un pont penjant de 2 quilòmetres que connectarà amb Molde.

Aquest projecte es basa principalment en lleis medioambientals i de seguretat, i està cridat a convertir Noruega en un referent en capacitats d’enginyeria i en un exemple per a futurs projectes d’infraestructures de tot el món.

Publicat: 04/09/2018

Etiquetes:infraestructura túnel submarí Enginyeria Noruega

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

El pont sobre el mar més llarg del món està a la Xina

  • 30/10/2018

El pont sobre el mar més llarg del món mesura 55 quilòmetres, connecta Hong... Llegir més

Catalunya proposa una nova normativa estatal per impulsar la mobilitat elèctrica

  • 11/11/2016

L’Institut Català d’Energia (ICAEN) i una cinquantena d’agents públics i... Llegir més

El Sincrotró Alba inaugura una nova línia de llum

  • 03/11/2016

Dedicada a la microespectroscòpia d'infraroig, MIRAS és la vuitena línia de... Llegir més