La mobilitat elèctrica, cada cop més arrelada

Actualment, la implementació de l’electricitat com a un dels nous vectors energètics per a la tracció de vehicles és cada vegada més important. Tot i que, a hores d’ara, el focus sembla estar més centrat en les vendes de cotxes equipats amb tecnologia híbrida, la societat cada vegada anirà agafant més confiança en els vehicles purament elèctrics. Quan els usuaris vegin que les despeses baixen, la irrupció dels vehicles elèctrics serà imparable. De fet, segons les dades publicades per l’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions el novembre passat, les matriculacions de cotxes híbrids i elèctrics van pujar un 22%, fet que suposa un creixement del 37% respecte de l’any 2017, tot i tenir un programa d’ajudes inestable i intermitent.

La introducció de l’electricitat al transport, no només afecta els  turismes, també a altres vehicles individuals com les  bicicletes  o  els  patinets. I al transport col·lectiu que, al marge dels mitjans elèctrics clàssics com el metro o el tramvia, ha inaugurat, a Barcelona, una línia, l’H16, amb busos purament elèctrics. Aquesta iniciativa, que, progressivament, s’anirà incorporant a altres línies, fa realitat la introducció del vector elèctric al transport urbà, clàssicament fòssil. Ara bé, cal tenir molt present que migrar a l’electricitat en l’àmbit de la mobilitat no garanteix una reducció global d’emissions significativa. És imprescindible maximitzar la producció d’energies renovables i l’eficiència energètica, gestionar els processos d’agregació o implementar l’automatització i digitalització de sistemes, entre altres mesures.

Un altre tema a debat és la proliferació en augment d’altres modes de mobilitat com ara el carsharing, tot i que encara falta enderrocar molts mites en aquest àmbit. I en aquest nou model, el vehicle elèctric tindrà un elevat impacte. Per últim, hi ha una qüestió sobre la taula que preocupa la societat, la desaparició de llocs de treball amb la proliferació del vehicle elèctric i els nous modes de mobilitat sostenible. Desapareixeran o es transformaran els llocs de feina actuals?

Totes aquestes idees es van debatre durant la Jornada sobre Transició Energètica i Mobilitat Urbana, que es va celebrar el 22 de novembre passat a la seu del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya a Barcelona. 

Autor 1:

Francisco Vallecillos

Enginyer industrial, responsable del Grup de Treball de Mobilitat Elèctrica dels Enginyers Industrials de Catalunya i soci-director EVECTRA

Publicat: 01/02/2019

Etiquetes:Vehicle eléctric vehicle sostenible transicio energetica energia

Comparteix a
Mitja: 5 (1 vote)

Articles relacionats

Avenç molt positiu però lent cap a la mobilitat elèctrica

  • 03/05/2019

Les xifres de vendes de vehicles híbrids endollables i elèctrics lleugers... Llegir més

Europa obligarà a equipar els cotxes amb un limitador de velocitat des del 2022

  • 17/04/2019

Els nous cotxes que es venguin a la Unió Europea (UE) a partir del maig del... Llegir més

La mobilitat elèctrica: on som i quin rumb hem d’agafar

  • 13/02/2019

El Grup Intergovernamental d’Experts en Canvi Climàtic (IPCC), en un informe... Llegir més