L’electrificació del sistema energètic arriba en cotxe

TEXT: LORENA FARRÀS

La irrupció massiva del carbó al segle XIX va marcar la primera gran Revolució Industrial. La segona va arribar de la mà del petroli i va assolir la maduresa als anys vuitanta del segle passat. Avui dia, amb un pes superior al 55%, el petroli continua sent la font energètica predominant al món, de la mateixa manera que el cotxe amb motor de combustió interna continua sent el mode de transport hegemònic. Vivim, doncs, aferrats a una font energètica i a una mobilitat propis del segle passat i que, a més, són les principals causants de l’escalfament global. Però l’era dels combustibles fòssils s’està exhaurint...  

Una sèrie de canvis, molts dels quals tenen el vehicle elèctric com a accelerador, estan impulsant la transició cap a un nou paradigma energètic més eficient i sostenible. Es podria dir que el cotxe elèctric està jugant un paper similar al que, en el seu moment, van jugar la màquina de vapor o el motor tèrmic. Què fa que el vehicle elèctric sigui tan especial més enllà de ser menys contaminant i més eficient? La resposta es troba en l’electrificació d’un transport molt vinculat als combustibles fòssils. En aquest sentit, el vehicle elèctric abandera la descarbonització de l’economia. És a dir, marca el camí a recórrer.

“El futur de l’energia passa per electrificar tot allò que sigui possible”.

“El futur de l’energia passa per electrificar tot allò que sigui possible”, assegura Roberto Villafáfila, cap de l’àrea d’Enertrònica del CITCEA-UPC i professor del departament d’Enginyeria Elèctrica de la UPC. “L’electricitat és una energia fàcil de transportar en entorns urbans. És més senzill fer xarxes elèctriques que de gas. També serveix per a la climatització i és menys contaminant”, assenyala l’expert. Aquesta electricitat ha de ser generada principalment amb fonts renovables, bàsicament l’eòlica, la solar fotovoltaica i la hidràulica, que són, ara mateix, les renovables més competitives.

Un dels canvis més importants del nou paradigma és el plantejament de generació distribuïda de l’energia. “El model energètic vigent de les grans centrals elèctriques, allunyades dels punts de consum i on l’electricitat és distribuïda en línies d’alta tensió, s’està acabant”, assegura Joan Pallisé, responsable de la divisió de vehicle elèctric de CIRCUTOR. “Amb la irrupció de les noves tecnologies, l’escenari canvia totalment: hi haurà més punts de generació d’energia, centrals més petites i més repartides en el territori” assegura Pallisé. En el marc de la generació distribuïda, el ciutadà també genera electricitat per a consum propi i exporta els excedents a la xarxa de distribució.

“Hi haurà més punts de generació d’energia, centrals més petites i més repartides pel territori”.

Aquest nou escenari planteja un problema, la solució del qual està, de nou, molt vinculada amb el vehicle elèctric. Per continuar avançant cap a un sistema energètic on l’eòlica i la solar tinguin més pes (també l’autoconsum) és precís trobar una solució que n’esquivi l’estacionalitat. Aquesta solució passa per l’emmagatzematge d’energia en les centrals mateix o bé a la mateixa llar, convertint el cotxe elèctric en una bateria amb rodes.

“Gràcies a les bateries, el cotxe elèctric que tindrem aparcat a casa servirà d’acumulador d’electricitat quan a la xarxa hi hagi més oferta que demanda  (hores vall). Aquesta energia permetrà cobrir els pics de consum, quan hi hagi més demanda que oferta (hores punta)”, explica Villafáfila. “Amb una única càrrega d’una bateria de cotxe, una llar podria funcionar durant una setmana i encara quedaria energia per fer circular el vehicle”, assegura Pallisé. 

Tot això no serà possible sense unes xarxes elèctriques més intel·ligents que s’encarreguin d’integrar i coordinar la generació distribuïda i el consum. Els fluxos d’informació aporten flexibilitat al sistema i permeten articular models d’agregació, en què els consumidors són, alhora, productors. El consumidor proactiu idoni és aquell que té un element de generació elèctrica, un comptador intel·ligent, una casa mes o menys domotitzada i un vehicle elèctric aparcat al garatge. 

“Integrar el vehicle elèctric a les smart grids aporta flexibilitat al sistema, però la normativa encara no està adaptada a aquesta nova realitat”, lamenta Francisco Vallecillos, coordinador del Grup de Treball per a la Mobilitat Elèctrica del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya. Un altre punt important per encaminar la transició energètica és que hi hagi una normativa clara, ferma i favorable a tots aquests canvis. 

“Amb una sola càrrega d’una bateria de cotxe podria funcionar una llar tota una setmana”.

L’empoderament de la ciutadania és un dels trets diferencials del nou paradigma. El ciutadà és sobirà respecte a l’electricitat: la genera, en consumeix, la comparteix, l’emmagatzema o la ven segons li convingui. D’altra banda, “la implantació de les smart grids implica el sorgiment de noves oportunitats de negoci, més enllà de les grans elèctriques de sempre”, opina Villafáfila. És la democratització de l’energia en estat pur.

Aquest nou paradigma no és tan lluny com sembla. “A la xarxa, ja s’estan implantant noves tecnologies disruptives que possibiliten la transició energètica i les companyies elèctriques hi estan invertint”, indica el professor de la UPC. “On anem més endarrerits a l’estat és en la implantació del vehicle elèctric, especialment en l’usuari privat, no tant entre les administracions públiques”, alerta Villafáfila. Els principals frens, segons l’expert, són “el preu, la poca autonomia i les dificultats a l’hora d’instal·lar un punt de recàrrega als aparcaments multipropietat”.

Com tota transformació, aquesta també implicarà un canvi de mentalitat. “El concepte de consum energètic i el de la mobilitat estant canviant i ens n’hem de fer a la idea!”, alerta el professor de la UPC. Estem a les portes d’un dels reptes tecnològics i socials més importants de la història, comparable amb la primera Revolució Industrial. Els enginyers tenen molt a dir i a fer en aquest nou marc.

Els EIC, referents en el vehicle elèctric
 

Francisco Vallecillos, coordinador del Grup de Treball per a la Mobilitat Elèctrica

Des del Col·legi i l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya hem creat un grup de treball específic per a la mobilitat elèctrica. Som un grup multidisciplinari, amb membres que pertanyen a diferents col·lectius, més enllà dels EIC. El nostre objectiu és que el Col·legi i l’Associació es converteixin en un punt de referència en l’entorn de la mobilitat elèctrica i la transició energètica.

El treball del grup gira al voltant de tres grans potes: promoure la discussió, catalitzar el coneixement i facilitar la integració de l’electromobilitat en l’estructura actual. Pretenem englobar el coneixement en mobilitat elèctrica dels diferents actors del grup, oferir-lo a la societat i promoure’n la discussió, convertir-nos en un observatori d’aquest àmbit en concret. La raó de ser última del grup és, en definitiva, ajudar que el canvi de paradigma, de l’actual mobilitat fòssil a l’elèctrica, es faci de forma ordenada.

Una de les primeres accions del grup és l’elaboració d’un monogràfic sobre la mobilitat elèctrica, que preveiem publicar a finals d’any.

 

Publicat: 08/08/2018

Etiquetes:Vehicle eléctric paradigma energètic escalfament global motors revolució industrial

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

Rolls-Royce s'apunta a la cursa del cotxe volador

  • 06/09/2018

Agafar un taxi i arribar al teu destí a 400 quilòmetres per hora és la... Llegir més

El motor de vendes de vehicle elèctric encara funciona al ralentí

  • 23/08/2018

La fi de l’explotació dels hidrocarburs és propera, però, sovint, ens... Llegir més

Cal una infraestructura de recàrrega per impulsar els vehicles elèctrics

  • 27/10/2017

Des de mitjan de la dècada passada, Europa vol que l’electricitat sigui un... Llegir més