La gamificació, el joc per millorar l’experiència i fidelitzar en turisme

El joc és una activitat important per als més petits però ens atreu a totes les edats, perquè ens permet divertir-nos, implicar-nos, aprendre i retenir millor la informació. També quan fem turisme i volem descobrir una destinació vivint experiències inoblidables.

La gamificació (de l’anglès Gamification) consisteix en utilitzar tècniques pròpies dels jocs per aplicar-los a entorns no lúdics i adaptar-los a suports digitals, com webs, xarxes socials o apps, per aconseguir millors resultats, generar canvis en el comportament de les persones, estimular la motivació, absorbir coneixements i informació, i millorar les experiències.

Estratègies per establir un vincle emocional amb el client

L’aplicació de la gamificació en turisme contribueix a desenvolupar estratègies de captació i fidelització, alhora que s’estableix un vincle emocional i cultural amb el turista, afavorint la seva participació activa.

Es tracta d’una tendència a l’alça amb accions de màrqueting que podem implementar en totes les etapes del customer journey, abans, durant i després de l’experiència turística.

Creixen les destinacions, així com les especialitzades en el segment familiar, que aposten per les tècniques de gamificació  per tal que les famílies aprenguin i descobreixin el seu patrimoni, entorn i recursos a través d’aplicacions mòbils amb punts d’interès geolocalitzats al mapa, preguntes, premis, recorreguts i tours virtuals en el temps o amb personatges que fan de guies explicant les característiques d’un museu o una catedral, per exemple.

Conèixer les tipologies de jugadors

Tot o gairebé tot és susceptible de convertir-se en una experiència lúdica, encara que per crear dinàmiques de joc, haurem de saber quines són les motivacions dels usuaris als que les dirigim per aconseguir l’impacte positiu que busquem.

També haurem de conèixer els tipus de jugadors, que es classifiquen en quatre tipologies:

  • Els ambiciosos, que volen guanyar
  • Els triomfadors, que busquen reconeixement o estatus social
  • Els sociables, que volen compartir les seves opinions i experiències i socialitzar-se
  • Els exploradors, que tenen desig de descobrir
  • Des de la Fundació del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, que es troba en procés d’integració amb Eurecat, es treballa en el Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial TurisTIC en família a Costa Daurada i Terres de l’Ebre, per aportar valor afegit a l’experiència turística utilitzant, entre d’altres, tècniques de gamificació.

El projecte PECT TurisTIC en família és cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 Objectiu d’inversió en creixement i ocupació, i la Diputació de Tarragona.

Publicat: 14/03/2019

Etiquetes:videojocs tecnologia digital gamificacio Enginyeria recerca innovació

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

L'empresa de videojocs Tilting Point obre un estudi a Barcelona que suposarà la creació de 50 llocs de treball

  • 18/12/2018

L’empresa americana Tilting Point, especialitzada en la creació de videojocs... Llegir més

El COI estudia fer olímpics els videojocs

  • 30/08/2017

El Comitè Olímpic Internacional (COI) està estudiant incloure els jocs... Llegir més

VÍDEO: Gamelab Barcelona 2017, el congrés de videojocs i oci interactiu

  • 12/07/2017

La indústria del videojoc a Espanya i en concret a Catalunya gaudeix de la... Llegir més