El futur de l’automòbil

Es parla molt de com serà l'automòbil del futur. Es diu que serà autònom, elèctric, compartit i connectat. Però volem realment que sigui així? Jo personalment, no.

Segurament serà elèctric perquè és la font d'energia que proporciona zero emissions com a mínim en l’operació, perquè si la generació d'energia no és renovable, això ja no és cert. 

Des de la seva invenció a finals del segle XIX, l'automòbil ha significat passió, autonomia i llibertat. L’aparició del cotxe va implicar una forma diferent de mobilitat. Es va poder arribar a llocs on abans no era possible o era difícil arribar; va facilitar que molta més gent es mobilitzés; que s'ampliessin les raons d'aquesta mobilitat, i va implicar desenvolupament econòmic en tots els llocs on va arribar. I passió? Des que es va inventar, l'automòbil ha atret les persones per la seva mecànica i per les sensacions que transmet conduir-lo. Fins fa pocs anys, era estrany trobar un conductor que no sabés res de mecànica. Tots els apassionats de l'automòbil eren capaços de discutir sobre motors, transmissions, suspensions, comportaments i sensacions de conducció. Els conductors sabien "escoltar" l’automòbil i conduir d'acord amb les sensacions que els transmetia. No estic parlant de conduir ràpid. L'automòbil ha atret les persones per l’estètica. Sento dir que, actualment, no veig automòbils diferents en el mercat. Els models de totes les marques s'assemblen en excés. Fins i tot dins de cada marca, tota la gamma comparteix estètica, en més petit o en més gran. Sense diferenciació no hi ha atracció per l'estètica. L'automòbil ha despertat passió per competir des dels inicis. Conduir al límit de les mecàniques i els pilots, i millorar-ne el comportament, el rendiment i les prestacions.

Jo soc un apassionat de l'automòbil. Des que vaig acabar la carrera, fa ja molts anys, fins a l'actualitat, n’he gaudit enormement. M'apassionen els automòbils actuals i els clàssics, i vull seguir sentint passió pels del futur, però, sincerament, tinc molts dubtes. El meu fill, a qui he traspassat la passió per l'automòbil, em pregunta preocupat si quan pugui conduir podrà fer-ho com jo. Tot i que li dic que sí, que no es preocupi, la veritat és que no tinc les coses clares si continuem el camí que sembla que ens hem traçat, i cada vegada estic més trist.

El desenvolupament tecnològic és apassionant. No té límits. Però, és convenient aplicar tot aquest desenvolupament a aquest producte en particular? Al meu entendre, cal limitar-lo només al que realment es necessita. L'automòbil desperta passions i l'excés de tecnologia les mata.

Diuen que s'ha perdut interès per l'automòbil... Opino que, actualment, l'automòbil no desperta la passió que despertava abans. I això és només culpa del propi sector de l'automoció, que dissenya i treu a la venda vehicles que no permeten gaudir-ne, com ho fèiem abans. Només ens permeten moure'ns. Per què es necessita un cotxe que aparca sol? Per què hem de tenir tants sistemes electrònics que ens ajuden a la conducció? Ah sí, per temes de seguretat... Estan segurs que necessitem tots aquests sistemes? Actualment, condueixen cotxes gent que es pensen que ho fan molt bé. Però, atenció! No són pas ells els que condueixen, és el cotxe que els corregeix i perdona tots els seus errors. Avui dia tenim molts incompetents al volant. No sentir el cotxe, les seves reaccions, el contacte dels pneumàtics amb el terra, el motor... no desperta passions, més aviat les mata. Sembla que, actualment, l'important d'un cotxe és si està connectat a internet o té un equip prou potent de so. Jo no compro un cotxe per això. Per a mi, tot això és prescindible. Com farem que els joves s’interessin per l'automòbil si no se'ls ven passió per la conducció? La gent compra el que se l’hi ven. El màrqueting dirigeix les compres i els interessos dels compradors. Per tant, és el propi sector de l'automòbil el que es desvia del que realment hauria d’importar-li.

L'automòbil del futur pot estar connectat, però amb mesura. La connexió ha d’ajudar al conductor, però mai prendre-n’hi el control. L'usuari sempre ha d’estar facultat per prendre decisió final.

L'automòbil del futur no pot ser autònom i compartit. Qui vol un vehicle autònom? Els que sentim passió per l'automòbil, no ens interessa en absolut, ja que el que volem és poder-lo conduir nosaltres mateixos i sentir sensacions. Tenir un automòbil autònom és tenir un vehicle amb conductor i això només ho desitgen aquells per als quals l'automòbil és un simple mitjà de transport. Aquests podrien anar en transport públic. I compartit? Només entenc aquest capítol per la necessitat de reduir els costos de desplaçament. Jo, sincerament, mai el compartiré.

El model de l'automòbil del futur ha de mantenir-se com el que ha estat i és fins ara. Ha de permetre gaudir-ne, amb total autonomia, llibertat i individualisme, respectuós amb el medi ambient. I, sobretot, que no deixi de transmetre passió per la seva tinença i la conducció.

Si no som capaços de canviar la direcció en la qual sembla que estem anant, lamentablement, he de dir que l'automòbil ha mort. L'ha matat el mateix sector. El que quedi serà una altra cosa, però no un automòbil. 

Autor 1:

Nicolás Velázquez

Col·legiat 8799 - Enginyer Industrial

Publicat: 17/09/2019

Etiquetes:automòbil vehicle autònom Vehicle eléctric automocio vehicle compartit

Comparteix a
Mitja: 1 (1 vote)

Articles relacionats

Formula Student, el pont per arribar a la Fórmula 1

  • 29/03/2019

La Formula Student és una competició on els estudiants d’enginyeria de tot el... Llegir més

Conduïnt cap al “Blockchain”

  • 15/06/2018

La consultora Everis, Roca Junyent i Vodafone, juntament amb l'empresa... Llegir més