Energy Observer, el primer catamarà que dona la volta al món impulsat amb hidrogen

El catamarà Energy Observer no és la primera embarcació que dona la volta al món amb energia renovable, el pioner va ser un buc que va utilitzar energia solar. Ara bé, l’embarcació sí que és la primera que farà tot el viatge utilitzant l’hidrogen com a font per produir l'electricitat que fa funcionar els motors elèctrics. La diferència entre l'un i l'altre és que quan s'utilitza energia solar, es requereixen bateries per emmagatzemar l'electricitat perquè la nau segueixi funcionant encara que no hi hagi sol.

En canvi, l’Energy Observer no necessita grans bateries per guardar l’energia, ja que utilitza l'energia solar per produir hidrogen. L’hidrogen és un vector energètic que pot convertir-se fàcilment en electricitat i emmagatzemar-se en tancs en forma de gas comprimit. Aquests tancs són molt més petits i lleugers que les bateries d'ions de liti, que són molt més aparatoses. L'hidrogen que utilitza el catamarà s'obté de l'aigua del mar mitjançant la tècnica de separació de l'hidrogen la qual es composa de la tècnica d'electròlisi amb l'electricitat obtinguda gràcies a 130 metres quadrats de panells solars de diferents tecnologies.

El catamarà donarà la volta al món visitant 50 països i el que es pretén és conscienciar a altres països sobre les diferents solucions innovadores i sostenibles que existeixen. De fet, l'objectiu de donar la volta al món és aconseguir visitar 50 països abans de l’any 2022 mostrant el potencial de l'hidrogen com a vector energètic per a les energies renovables. A més, s’ha de tenir en compte que l'hidrogen és l'element essencial i més abundant de l'univers. 

“Demostrar el rendiment d'aquest nou model energètic i que serveixi d'exemple per a tothom”, expliquen en un comunicat. Va salpar des de França el 14 de juliol de 2017 i tardarà almenys 6 anys en acabar el recorregut. El sistema de propulsió de la nau, que va ser construïda al Canadà el 1983, està adaptat al seu antic ús, la competició de catamarans. Actualment redissenyat, es desplaça sense emetre cap mena de residu, ni gasos d’efecte hivernacle, ni contaminants, ni cap resta de partícula.

La principal missió d’aquest projecte és que la societat estigui conscienciada de què amb embarcacions d’aquest tipus la petjada ecològica del transport marítim seria gairebé inexistent. Ara bé, el veritable repte al qual s'han enfrontat els enginyers que han redissenyat el catamarà ha estat aquesta segona particularitat: aconseguir un vehicle sostenible i impulsat per una combinació d'energies renovables i un sistema de producció d'hidrogen lliure de carboni que utilitza aigua del mar.

Jarry Marim, segon capità de l'embarcació, destaca la doble finalitat de l’Energy Observer: d'una banda, la seva missió tecnològica, intentant establir noves formes energètiques, i per una altra, la seva capacitat pedagògica i divulgativa en cadascun dels països que es visitaran. “Aquest vaixell és una autèntica eina de comunicació i divulgació”, assegura.

 

Avantatges i inconvenients 

Segons l'equip de recerca d'aquest projecte, l'hidrogen, la seva font d'energia, conté fins a 3 vegades més energia per unitat de massa que el combustible dièsel i fins a 2,5 vegades més que el gas natural, la qual cosa significa que és possible emmagatzemar el seu potencial energètic en unitats de menor grandària i pes. Això, si s'extrapola als vehicles com els cotxes, que tenen un dipòsit d'energia més petit, significa que pesarien menys i, per tant, serien més eficient i tindrien una major autonomia. 

En canvi, els inconvenients que presenta l'hidrogen és que en la terra, rares vegades es troba com un element aïllat, sinó que es troba combinat amb un altre element, com per exemple amb oxigen. Per tant, separar l'hidrogen requereix la utilització d’energia. Per fer aquest procés, el mètode més utilitzat és l'electròlisi. Actualment, el 95% de l'hidrogen produït utilitza energies fòssils per a la seva separació, per la qual cosa la seva obtenció no és neta ni eficient. Per això, per aconseguir que l'hidrogen es converteixi en un vector energètic sostenible i generalitzat, és imprescindible desenvolupar tecnologies que permetin la seva compressió i producció de forma descarbonitzada i més econòmica.

 

Publicat: 31/01/2019

Etiquetes:projecte hidrogen energia catamarà volta al món elèctric embarcació

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

BIOGO, el projecte de la UE per transformar els residus forestals en biogasolina

  • 16/11/2018

Tot i que cada vegada s'intenta prescindir més de la gasolina i es vol fer una... Llegir més

Un robot Autònom desmantellarà estructures d’amiant

  • 27/07/2018

Un grup d’experts treballa en el projecte Bots2Rec, un robot que desmantella l... Llegir més

Red Shark, un trimarà aquàtic creat per un enginyer de Roses

  • 20/07/2018

El trimarà és un vehicle flotant molt estable que està integrat per 3 cossos:... Llegir més