Creen un nou material a partir de les fibres tèxtils dels pneumàtics vells

L’han desenvolupat Luis Gil i Xavier Cañavate, investigadors i professors de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) en col·laboració amb les empreses COMSA i GMN (Gestió Mediambiental de Pneumàtics ).

La clau són els pneumàtics que ja no es fan servir. Amb aquest producte es valoritza un dels components del cautxú que fins ara no es reutilitzava. Aquesta nou material s'ha aconseguit gràcies al projecte de recerca i desenvolupament Valorització de PFU' s, que compta amb el finançament del programa INNPACTO del Ministeri d'Economia i Competitivitat. Els pneumàtics dels vehicles que circulen per tot el món estan fabricats bàsicament per tres components: làtex o cautxú, una armadura tèxtil i fibres d'acer. L'únic que no es podia reutilitzar fins ara era el tèxtil, de manera que anava a parar a l'abocador o com a material d’incineradores.

Un dels punts forts del projecte, encapçalat per Luis Gil, membre del Laboratori per a la Innovació Tecnològica d'Estructures i Materials (LITEM), i Xavier Cañavate, del grup de recerca POLQUITEX —tots dos ubicats al campus de Terrassa de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)— és la creació d'una sèrie de solucions que permeten adaptar el producte final als requeriments del client i subministrar-lo en forma de sac o de plaques. Després de realitzar diferents assajos, la clau per obtenir el nou material ha estat la combinació de tres components: les fibres, la pasta de paper reciclat i la cola blanca adhesiva. El nou material ha resultat ser molt eficaç per al sector de la construcció i per a projectes ferroviaris ja que també actua com a aïllant acústic i tèrmic. El projecte de desenvolupament del nou compost també ha comptat amb la col·laboració de la professora Teresa Vidal del grup de recerca en enginyeria paperera Celbiotech, de la UPC.

Els materials aïllants convencionals tenen un cost aproximat de 6,2 euros per m2 amb llana de roca i de 3,8 euros per amb llana de vidre, mentre que el cost del nou material és inferior. Quant a la seva capacitat aïllant, és similar o superior als elements clàssics. Segons Luis Gil, "el material és tècnicament equivalent als que, fins ara, s'utilitzen aïllar els edificis tèrmicament i acústicament, compostos per llana de roca i llana de vidre.”. Per la seva banda, Xavier Cañavate en ressalta "la reutilització de milions de tones de fibres que fins ara anaven a parar a l'abocador un cop el pneumàtic deixava de ser útil. El procés estalvia energia i emissions de CO2 a l' atmosfera i revaloritza l’ús de la pasta de paper reciclat, que és molt difícil de tornar a utilitzar ". El nou material és resultat de la participació de les empreses GMN i COMSA. la dotació ministerial ha dotat el projecte amb 130.000 euros. A més, el procés creatiu ha generat vuit treballs finals de grau i una tesi de màster.

PEU FOTO: Els investigadors han elaborat una sèrie de solucions que incorporen des de la pasta de paper reciclat fins coles adhesives

Publicat: 11/01/2017

Etiquetes:material estructures ESEIAAT COMSA UPC INNPACTO POLQUITEX LITEM innovació recerca Enginyeria medi ambient sostenibilitat

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

El reglament REACH avaluarà 39 substàncies durant l’any 2016

  • 11/05/2016

L'Agència Europea de Substàncies i Mescles Químiques (ECHA) ha anunciat... Llegir més

Materials multifuncionals pels dispositius intel·ligents del futur

  • 18/03/2016

Els materials multifuncionals són aquells que integren dos o més propietats... Llegir més