Competència Emocional i Comunicació Efectiva en el dia a dia de l'enginyer

La complexitat actual fa que l'enginyer s’hagi d’enfrontar-se cada cop més a situacions en les quals cal que interactuï amb altres persones i en què les emocions són altes. Són situacions com, per exemple, parlar amb un client quan les condicions inicials d'un contracte han canviat durant l'execució, tractar amb persones difícils, convèncer a d’altres persones d'una idea, demanar canvis de comportament, fer crítiques de forma constructiva...

En definitiva, situacions on l'efectivitat de l'enginyer està determinada per l’habilitat que tingui a l'hora de relacionar-se amb les persones. I en totes aquestes situacions l'aspecte emocional és clau. Només cal recordar afirmacions com la del famós psicòleg Daniel Goleman quan diu que: “A cada relació hi ha subjacent un intercanvi subterrani d’estats d’ànim que ens porta a percebre algunes trobades com a tòxiques i d’altres, en canvi, com a nutritives. Aquest intercanvi emocional sol donar-se a un nivell subtil i imperceptible". O com també diu Douglas Stone, professor de negociació a la Harvard Law School: La gent no veu només les paraules que està dient i l’actitud que pren, també interpreta i ‘veu’ què li està passant interiorment".

Així doncs, un primer punt a recordar és que la nostra habilitat d'interacció social depèn, en gran mesura, del control que tinguem sobre el que està passant dins nostre. Per exercir aquest control, és molt potent aplicar tècniques que ens ajudin a desenvolupar l’autoconsciència o a adornar-nos de quan som víctimes d'esquemes interpretatius poc eficaços, o de distorsions cognitives.

I també necessitem redirigir les emocions de la forma més productiva possible. En aquest punt hi entren moltes coses com, per exemple, tècniques d'autoregulació emocional. Ara bé, en el dia a dia l'enginyer també necessita assolir uns resultats molt concrets: convèncer una persona, aconseguir-ne la col·laboració, generar un canvi en el seu comportament... I ho ha de fer de manera que, a més a més, construeixi confiança entre les parts implicades.

Per assolir aquests reptes s'han de recordar dues coses.

La primera és que en situacions difícils s'acostumen a intensificar les emocions i, llavors, és molt fàcil caure en paranys que bloquegen l'efectivitat de la comunicació. Per això, es necessari que ens recolzem en tècniques de comunicació interpersonal i en un mètode de diàleg.

I, segonament, tenir clar que quan s'intensifiquen les emocions la nostra capacitat de comunicació interpersonal també depèn de la nostra capacitat de transformar les emocions de l'altra persona perquè es mantingui oberta a un intercanvi d'informació rellevant.

Tots aquests conceptes i tècniques els practiquem en el curs "Competència emocional de l'enginyer" que es fa al Col·legi d'Enginyers el pròxim 16 de novembre i en el de "Comunicació efectiva" del 21 de desembre. En el primer, el focus prioritari és el component emocional dins nostre i la seva aplicació en diferents tècniques de comunicació interpersonal. El segon se centra en tècniques de comunicació i de diàleg i en com transformar les emocions de l'altra persona.

Autor 1:

Francesc Selva

Enginyer Industrial - www.francescselva.com

Publicat: 30/10/2017

Etiquetes:comunicació Enginyeria competencia emocional tracte

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

Cognició i semàntica, estimat Watson

  • 12/01/2016

La interacció natural home-robot plantejada per pel·lícules de ciència ficció... Llegir més