“A Catalunya hi ha autèntics talents mundials de l’enginyeria”

Patrick Lahey va començar a fer immersions l’any 1975 i acredita més de 30 anys d’experiència submarina. Durant la seva carrera, ha participat en el disseny, l’enginyeria, la fabricació, i els assajos i proves de nombroses naus que inclouen una cinquantena de submergibles tripulats. És cofundador i president de Triton Submarines i ha supervisat la creació de bucs tripulats que ofereixen una visió excepcional del fons marí, senzills de fer navegar, segurs i fàcils de mantenir.

Triton Submarines té una llarga experiència en el disseny i la construcció de submarins. Què va fer que s’interessés en aquest sector?

Des que era petit, tinc passió pels oceans. Fent immersions comercials, fa tres dècades que observo realitats submarines. Durant aquest temps, he gaudit d’una variada gamma d’experiències arreu del món participant en projectes dins de submarins. Sóc un dels primers set pilots de submergibles certificats per la Guàrdia Costanera del Estats Units. Des que em vaig especialitzar en el sector, he participat en el disseny, la manufactura i les proves d’una cinquantena de naus submarines. El meu soci i jo vam fundar Triton Submarines el 2006, a Vero Beach, Florida. Els primers anys, vam assumir molts reptes. Avui dia, l’empresa està reconeguda mundialment pels dissenys, la producció i l’operativa de submergibles nàutics diversos com iots, creuers i embarcacions recreatives.

Ha visitat Sant Cugat del Vallès, on l’empresa catalana Gutmar, especialitzada en enginyeria de precisió, manufacturarà components per als submarins que heu dissenyat conjuntament amb la luxosa firma Aston Martin. Per què heu decidit fer-los aquí?

La relació amb Gutmar va començar durant el desenvolupament del sistema d’exploració Triton Hadal per a l’expedició Five Deeps, una recerca pionera per poder visitar el punt més profund dels cinc oceans del món. Construir un submergible per suportar les fortes pressions que s’experimenten al voltant d’onze quilòmetres de profunditat requereix enginyeria de primer nivell. Gutmar ha estat capaç de crear components amb la precisió, la tolerància i la qualitat necessàries a un ritme que no poden assumir altres empreses del món. Quan, de manera molt generosa, ens van convidar a compartir espai a les seves instal·lacions a Sant  Cugat, de seguida vam dir que sí. Hem comptat amb el suport de la gerència, l’habilitat i la perícia dels empleats i, a més, hem pogut disposar d’equips i instal·lacions de primera. Aquests han estat factors clau per consolidar la presència de Triton a Europa, Àfrica i el Pròxim Orient. Ara comptem amb un banc de proves complet dins de les instal·lacions de Gutmar, amb la càmera hiperbàrica més gran d’Europa Occidental. Un espai capaç de recrear les condicions de profunditat completa de l’oceà. També estem treballant amb una planta d’acoblament que produirà, juntament amb altres models, el projecte Neptune, d’ultraluxe, que constitueix la base de la nostra col·laboració amb Aston Martin.

"Som responsables d’entregar embarcacions segures i fi  ables que operin a qualsevol profunditat”.

Triton s’encarrega dels aspectes tècnics i funcionals com la immersió, mentre que Aston Martin treballa en el disseny, la selecció de materials i les solucions artesanals de decoració. A nivell tècnic, què és el més rellevant d’aquestes naus?

El Triton Project Neptune d’Aston Martin és, sens dubte, el submergible privat més luxós i de perfil més alt del món. El repte més significatiu abans de passar a l’etapa de producció ha estat la selecció de proveïdors. Havien de ser empreses que complissin les exigèncie establertes per part de totes dues empreses. Estic content d’anunciar que, en la majoria de casos, hem trobat empreses de Catalunya que han complert els requisits que posàvem. Descobrir les capacitats tècniques i l’enfocament innovador de les empreses catalanes m’ha obert els ulls. A Catalunya hi ha autèntics talents mundials de l’enginyeria.

El Neptune pot assolir profunditats de 500 metres en un rang de 12 hores. Quins reptes han afrontat els enginyers per aconseguir-ho?

El projecte es basa en l’actual Triton 1.650/3 LP. Havíem desenvolupat moltes tècniques abans d’implicar-nos en la idea d’Aston Martin. La nostra col·laboració, però, ha enriquit el producte en camps com el disseny, l’estètica i el rendiment. En tot cas, som responsabled’entregar  embarcacions segures i fiables que operin a qualsevol profunditat. Tots els nostres models estan equipats amb tecnologia patentada amb les òptiques més resistents, clares i eficients del món; incorporen l’última tecnologia de bateries Li-FePo4, i inclouen suport vital addicional de tres dies per a tots els ocupants.

Li agraden els reptes... El Triton 36.000/2 Hadal Exploration System té la missió de viatjar a les parts més profundes de cada un dels cinc oceans del món?

Els reptes són el que vivim i respirem. El Triton 36.000/2, Hadal Exploration System and Five Deeps Expedition és, sens dubte, un repte per superar tots els dels altres! Fa tres anys, un senyor a qui també agraden els reptes ens va posar a prova. Ens va demanar que construíssim un vehicle submarí amb una plataforma que li permetés submergir-se fins al punt més profund de tots cinc oceans. Una fita inèdita. Mirem el repte amb perspectiva... 4.000 persones han pujat l’Everest, 220 astronautes han visitat l’Estació Espacial Internacional, i 12 persones han caminat per la Lluna. Però ningú s’ha submergit fins al més fons dels oceans. A finals de desembre, vam aconseguir fer la primera immersió del programa. Una expedició pionera al punt més profund de tot l’oceà Atlàntic, a 8.376 metres en aigües de Puerto Rico. Això és molt avall! Durant aquest any, n’hi ha quatre més de previstes. Arribar fins a aquest punt ha requerit la coordinació de l’experiència i la dedicació de centenars de persones i 180 empreses de 30 països. Hem recuperat un vaixell d’investigació de la marina dels Estats Units per a missions científiques i d’expedició, hem dissenyat el submergible i hem construït el sistema d’exploració oceànica més avançat de la història. Tot un repte!

"Les principals iniciatives d’investigació mediambiental a nivell marí utilitzen els nostres submergibles".

Quin somni li agradaria que fos real?

El repte de futur més important no és només de Triton, sinó de tot el món. La recerca és vital, explorar i descobrir solucions en les profunditats de l’oceà ha d’accelerar una gestió mediambiental més sostenible. Les principals iniciatives d’investigació mediambiental a nivell marí com Ocean X, Nekton Mission o el projecte Baseline utilitzen els nostres submergibles. Tenim clients influents que busquen solucions per crear canvis importants en pro de la sostenibilitat. Contribuir a aquest esforç amb submergibles segurs i fiables ens proporciona grans satisfaccions. 

 

Publicat: 22/03/2019

Etiquetes:Enginyeria tecnologia recerca innovació

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

"El canvi climàtic és un problema seriós i hem d’actuar de manera urgent"

  • 29/05/2019

Nascut a Sevilla, José Domínguez Abascal és doctor en Enginyeria Industrial i... Llegir més

Desenvolupen una manera de moure milers de ‘quilos’ amb les mans nues

  • 20/05/2019

Avui dia la construcció depèn de grues i maquinària pesant per moure els blocs... Llegir més

Almirall construeix la planta fotovoltaica d’autoconsum més gran de Catalunya

  • 14/05/2019

La instal·lació d’aquesta planta solar, fruit dels esforços d’Almirall per... Llegir més