El cas Volkswagen i la Responsabilitat Civil Professional de l'enginyer a Catalunya

Hans Dieter Pötsch, president del consell de vigilància, i Matthias Müller, president i conseller delegat del grup Volkswagen han assegurat en una roda de premsa a Wolfsburg que la manipulació dels motors dièsel s'ha degut a una acció aïllada d'un petit número d'enginyers. “No tenim cap indici d'implicació de membres del consell d'administració ni del consell de vigilància”, ha assegurat Pötsch.

Malgrat aquest dictamen previ, Volkswagen esperarà a saber les conclussions definitives de la investigació externa que està duent a terme el bufet nordamericà Jones Day, i de la que en sabrem els resultats en la junta d'accionistes del proper 21 d'abril de 2016.

En tot cas, cal recordar dos fets importants. El primer, que en el qualsevol projecte enginyeril existeix una responsabilitat, tant de l’empresa com de l’enginyer. Es tracta de la Responsabilitat Civil Professional (RCP) i afecta a tots els professionals. El segon, que la professió d'enginyer té sempre un component important de risc en quant a rebre reclamacions i requeriments per errors professionals, negligències u omissions, encara que puguin ser infundats.

A Catalunya, molt sovint, els enginyers assalariats obliden que han de respondre individualment davant d’errors professionals, negligències u omissions, on la responsabilitat pot recaure directament en ells. Inclús en el cas d'haver canviat d’empresa o fins i tot aquesta desaparegui, l’enginyer continua responent pels projectes que hagi pogut desenvolupar.

Davant d’una situació tan angoixant i desconeguda com és el fet de cometre un error professional que comporti una reclamació i posi en joc el patrimoni personal, l’assegurat necessita el suport professional del seu assessor d’assegurances, un servei jurídic d’alt nivell i una companyia asseguradora units per fer front a aquesta situació.

Com a recomanació, cal tenir present tres qüestions clau abans d’escollir una pòlissa RCP: el mediador, la companyia i les condicions de la pòlissa. Totes tres sumen i el resultat ens donarà un marc comparatiu per saber si estem ben o mal assegurats i si és molt o poc el que paguem per la nostra tranquil·litat.

Recentment els EIC han renovat la pòlissa d’assegurança col·lectiva de RCP que cobreix els professionals de l’enginyeria davant de qualsevol demanda que puguin tenir en l’exercici de la seva activitat. Aquesta nova pòlissa, a l'abast dels col·legiats o associats, elimina el límit de sinistres per any. Es manté la cobertura bàsica de 150.000 euros per sinistre, però ja no es limita a tres sinistres anuals. Així mateix, una altra de les novetats és que el límit de cobertura per als treballs visats o certificats amb el Certificat d’Actuació Professional (CAP) és automàticament de 300.000 euros per sinistre sense límit de sinistres a l’any. A més, a aquells que tinguin contractada una ampliació de cobertura se’ls incrementa automàticament en 150.000 euros per als treballs visats o certificats amb el CAP.

 

Publicat: 11/12/2015

Etiquetes:volkswagen RCP professió responsabilitat civil demanda requeriment

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats