El bus 100% elèctric, un abanderat de la mobilitat sostenible

Les ciutats de tot el món estan augmentant les inversions en mobilitat urbana per reduir la congestió i millorar la qualitat de l'aire. Bèlgica, per exemple, disposarà ben aviat de la xarxa europea d'autobusos elèctrics més extensa, combinada amb les estacions de càrrega necessaris per recarregar els vehicles durant el servei. Bèlgica, però, no és l’únic país que aposta per aquesta innovació tecnològica. Suècia, Luxemburg i Amèrica del Nord també estan tenint un paper capdavanter en l’adopció del transport públic elèctric.

La mobilitat sostenible implica, cada cop més, una demanada creixent d’infraestructures i vehicles. Les solucions s’engloben en dos grans grups: el tramvia metropolità o, com a Bèlgica, una xarxa d’autobusos 100% elèctrica. Es debat força sobre el paper del primer, especialment a Barcelona, però tenint en compte la magnitud i la rellevància d’un tema tan cabdal de cara al futur, val la pena valorar també les possibilitats dels sistemes de bus.

Especialment, perquè les estacions de càrrega d'última generació són capaces de carregar totalment autobusos de grans dimensions, tan híbrids com elèctrics. Actualment, necessiten entre tres i sis minuts per carregar-se completament durant les parades a les estacions terminals de la línia. La interfície oberta OppCharge permet utilitzar les estacions de càrrega amb autobusos de diferents fabricants sense problemes de compatibilitat.

Una de les empreses pioneres en aquest camp és la divisió Electrification Products d’ABB, que ja ha aconseguit tres comandes dels seus sistemes de càrrega ràpida d'última generació a clients d'Europa i Nord-amèrica. De moment, totes les comandes són d'estacions de càrrega OppCharge, configurades per funcionar amb vehicles exclusivament elèctrics o híbrids fabricats per Volvo.

En definitiva, els carregadors ràpids automatitzats tenen un paper clau ja que l’autobús no cal que torni a la cotxera per carregar-se, sinó que ho fa en pocs minuts cada vegada que arriba al final del trajecte. Com que no retornen a la central, els busos poden recórrer més rutes i es redueix el cost total d’explotació. Tècnicament, l’equipament també se simplifica. El vehicle pot circular amb una bateria més petita i lleugera, fet que permet augmentar la capacitat de passatgers. El disseny modular del carregador ABB, amb potències de 150 kW, 300 kW o 450 kW, s'adapta a qualsevol sistema de bus elèctric. Les solucions de càrrega ràpida es basen en la norma IEC 61851-23, l'estàndard internacional per a la càrrega ràpida de vehicles elèctrics que, alhora, garanteix la seguretat dels sistemes.

Fins ara, la ciutat belga de Charleroi, amb la compra de dotze sistemes de càrrega d'autobusos, sumats als tres que ja tenia instal·lats, ha estat la que ha fet una comanda més important a ABB i constituirà la xarxa d'autobusos elèctrics i estacions de càrrega més extensa d’Europa. El projecte de mobilitat sostenible mitjançant punts de recàrrega ràpida s'acabarà del tot el 2018, moment en què alimentarà una flota de 101 autobusos Volvo híbrids elèctrics, que donaran servei dins del sistema de transport públic de la regió federal de Valònia.

L’Ajuntament i TMB, punta de llança de la mobilitat sostenible

La instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en vehicles de l'Ajuntament de Barcelona, prioritza l’adquisició de vehicles lleugers elèctrics i, si no és possible, cal justificar-ne els motius. Per tant, si no s’escull una opció 100% elèctrica, cal optar per una alternativa al motor d'explosió convencional (híbrids endollables, híbrids no endollables o gas). Progressivament, tant l’Ajuntament com TMB van renovant els parcs mòbils amb aquestes premisses. La Guàrdia Urbana i els Bombers han iniciat un camí sense retorn, principalment, en l’adquisició d’unitats lleugeres (motos, cotxes i furgonetes). La substitució de vehicles de gran tonatge (autobusos i camions) és més costosa i és una fase més incipient.   

Motos de la Guàrdia Urbana

Un escúter de la Guàrdia Urbana recorre una mitjana de 4.000 quilòmetres i consumeix una mitjana de 405,8 litres de benzina anuals. La incorporació de trenta nous escúters elèctrics generarà un estalvi de gairebé 13.000 litres de combustible. Els vehicles estan adaptats a la normativa que reforça la protecció dels agents i compta amb sistemes de senyalització prioritària i acústica. La flota es podrà gestionar mitjançant GPS. Les unitats substituiran les motos de Gràcia i Sant Martí, que seran els dos nous districtes policials elèctrics després de l’Eixample. Actualment, la Guàrdia Urbana té una flota de 301 motocicletes. A partir d’ara 62 seran elèctriques, gairebé un 26% del total.

Vehicles auxiliars de TMB

TMB també ha incorporat dotze furgonetes i turismes 100% elèctrics per a les flotes auxiliars de les empreses de Bus i Metro. Amb la compra de vuit noves furgonetes elèctriques Nissan NV 200, tres per a Transports de Barcelona (TB) i una per al Metro, i quatre cotxes Nissan Leaf. L’empresa pública de transport ha aprofitat les primeres setmanes de l’any per completar la renovació que havia de fer de bona part del parc mòbil. Alhora, s’ha beneficiat dels incentius econòmics que, actualment, estan associats a l’adquisició de vehicles elèctrics. Les furgonetes elèctriques serviran de vehicles d’assistència a la xarxa de metro, mentre que els turismes serviran per a la inspecció dels autobusos.

Primer vehicle elèctric dels Bombers

El Pla Estratègic de Sostenibilitat Interna de la Gerència de Seguretat i Prevenció dels Bombers de Barcelona va fer un pas endavant per avançar, en la sostenibilitat i l'eficiència energètica. El cos compta amb un vehicle, provinent de la finalització d'un rènting de quatre anys que tenia l'Ajuntament, estarà destinat als desplaçaments derivats de les tasques diàries d’oficina. Homologat per a cinc places i amb una autonomia de 110 quilòmetres permetrà el desplaçament urbà i per les poblacions de l’àrea metropolitana.

Busos articulats

Després del rodatge del sistema de càrrega ràpida a final de trajecte al punt instal·lat per Endesa al carrer Cisell, els dos Solaris Urbino de divuit metres del projecte experimental ZeEUS ja transporten els primers viatgers de la línia H16. Els articulats tenen quatre portes (s’hi accedeix per les dues de davant), endolls USB per carregar dispositius mòbils i facilitats d’accés per a persones amb mobilitat reduïda. La promoció de solucions netes compta amb quatre autobusos. Els altres dos són estàndard de la firma Irizar i solen estar assignats a les línies 20 i 34. TMB adquirirà set cotxes de gran capacitat més el 2018, amb la intenció de convertir la línia H16 en 100% elèctrica.

Publicat: 26/04/2017

Etiquetes:mobilitat mobilitat sostenible mobilitat eficient mobilitat urbana smart mobility

Comparteix a
Cap vot de moment