Barcelona, seu de la innovació europea en mobilitat urbana amb un consorci de 48 ciutats, empreses i universitats

Barcelona ha estat triada per la Unió Europea com a seu de l’ens que liderarà la innovació en mobilitat urbana a la Unió Europea dels propers anys, i instal·larà a la ciutat la Comunitat d’Innovació i Coneixement en Mobilitat Urbana (KIC, Knowledge and Innovation Community, on Urban Mobility), en el marc de l’EIT Urban Mobility, l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de Mobilitat Urbana (European Institute of Innovation and Technology). El projecte de la KIC s’ha impulsat conjuntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya, que acumula una àmplia expertesa i coneixement en aquest àmbit i porta anys treballant en la iniciativa, coincidint amb la posada en marxa del hub d’investigació i mobilitat urbana CARNET, creat amb SEAT i Volkswagen Group Research, el qual també és soci de la KIC. La KIC es conforma com una plataforma públic-privada multinacional europea que es dedicarà a la recerca i aplicació de solucions que millorin l’ús col·lectiu dels espais urbans, vetllant per una mobilitat multimodal, accessible, confortable, segura, eficient i sostenible, i des d’una perspectiva integradora i que ofereixi solucions a nous modes de transport urbans que irrompen a les ciutats, donant suport a les comunitats locals i estimulant l’economia.

La KIC Urban Mobility té una vigència d’entre set i quinze anys i un volum financer previst que pot arribar als 400 milions d’euros aportats per la Unió Europea i fins als 1.200 milions aportats pels socis. La seu s’instal·la a Barcelona, i comptarà amb altres 4 subseus a Copenhague (Dinamarca), Praga (República Txeca), Munic (Alemanya) i Helmond (Països Baixos). Aquest passat dimecres es va celebrar la 1a Assemblea General de l’EIT Urban Mobility a Barcelona després de ser designada com a seu europea del KIC, que té lloc a les instal·lacions de Barcelona Activa, l’agència de desenvolupament local de la ciutat. Durant el primer any de funcionament, Ca l’Alier, el centre d’innovació urbana de la ciutat, posa a disposició del nou centre de coneixement i innovació de l’EIT els seus espais durant aquests primers mesos de funcionament, temps que es preveu que es trigarà a definir i articular els recursos necessaris per la seva posada en marxa.

Reconeixement a les polítiques de mobilitatde Barcelona

La ciutat es va presentar a la cursa per optar a liderar les propostes de mobilitat urbana del futur a la Unió Europea amb un consorci —sota el nom de  MOBILus— de 48 partners, entre ciutats (13), empreses (17) i universitats (18) de Bèlgica, França, Hongria, Dinamarca, Alemanya, República Txeca, Itàlia, Israel, Turquia, Regne Unit, Suècia, Suïssa, Països Baixos, Finlàndia i Espanya. La capital catalana ha estat escollida per ser capdavantera en l’aplicació de polítiques de mobilitat sostenible, les quals han experimentat un important impuls durant aquest darrer mandat. Entre els projectes que s’han tingut en compte destaquen: la implantació del programa Superilles, la reconfiguració de la xarxa de bus, l’increment i millora de la infraestructura ciclista a la ciutat, la regulació pionera a nivell internacional dels vehicles de mobilitat personal, la gestió de la càrrega i descàrrega, o els treballs per establir una normativa sobre les noves formes de mobilitat compartida (sharing). D’aquesta manera, la Unió Europea aposta per exportar el seu model de ciutat amb mobilitat sostenible a la resta del món. L’objectiu és que les ciutats, col·laborant amb universitats i indústria, puguin avançar solucions de mobilitat, mesures i tecnologies que facin guanyar en sostenibilitat, en seguretat, en eficiència, en equitat, i en definitiva, en el desplegament de ciutats més habitables i saludables, a través de projectes innovadors i noves tecnologies, i que es faci de manera conjunta amb la resta d’administracions.

Reforç de Barcelona com a ciutat innovadora

L’elecció del consorci MOBILus i de Barcelona com a seu de la plataforma d’innovació en mobilitat urbana suposen la consolidació de la ciutat com a referent d’excel·lència en recerca i innovació a la Unió Europea, atès que Barcelona acull els nodes de dos KIC: la KIC sobre energies renovables (KIC InnoEnergy) i la KiC sobre salut (EIT Health). En aquesta línia de reforç de l’ecosistema innovador de la ciutat, el primer allotjament de la KIC Urban Mobility Barcelona, serà Ca l’Alier, un equipament que neix com a laboratori d’innovació urbana on es donen la mà sector públic, empreses, veïnat i universitats, en la mateixa línia de treball que les KIC. La seu s’instal·larà al 22@, un districte dedicat a la innovació que encara la seva re-fundació, tot just finalitzat el procés participatiu per rellançar-lo. El projecte de la KIC Urban Mobility reforçarà també el mateix teixit industrial i empresarial i de talent que gira al voltant de les smart cities i del congrés Smart City Expo, i abunda en la reflexió que proposa la ciutat sobre l’ús de les noves tecnologies i l’objectiu de posar la revolució tecnològica al servei de la millora de les ciutats amb iniciatives com la Digital Future Society, o els projectes de 5G, o fins i tot el mateix Pla Ciència, que Barcelona ha impulsat en aquest any amb universitats, centres de recerca i equipaments científics de la ciutat.

Objectius per a 2026

La KIC sobre Mobilitat Urbana Barcelona treballarà per assolir cinc objectius estratègics. D'una banda, ressaltar el valor dels espais urbans per a la qualitat de vida a través de la reformulació de la mobilitat. D'altra banda, promoure la innovació a través de l’educació i la formació. També es buscarà integrar serveis i productes centrats en l’usuari i fomentar la competitivitat del sector econòmic europeu de mobilitat generant i impulsant oportunitats de mercat. A més a més, es prentendrà estimular mercats i canvis de comportament a través de la regulació i del compromís dels prescriptors de la mobilitat. Per fer-ho, es marquen sis fites per a 2026, ara bé, es preveuen que els primers resultats s'obtinguin per al 2020: la primera és arribar a les 180 startups acompanyades. També alliberar més espai viari al 90% de les ciutats sòcies. A més, arribar als 38 milions d’euros d’inversió atrets per les EIT Ventures, així com formar 1.450 graduats i impulsar 125 productes nous. Per últim, es vol augmentar la mobilitat compartida en totes les ciutats sòcies.

Publicat: 13/12/2018

Etiquetes:mobilitat urbana mobilitat eléctrica eficiència energética barcelona UPC

Comparteix a
Cap vot de moment

Articles relacionats

El primer minibús d’emissió zero es presenta a Barcelona

  • 15/11/2018

TMB ha presentat aquest dimecres un minibús d’emissió zero pensat per ser un... Llegir més

La 3a edició del Hackaton Mobility BCN arriba a la ciutat per dissenyar la mobilitat del futur

  • 02/03/2018

El passat mes de març, la UPC va rebre la III Edició de la Hackathon Mobility... Llegir més

El bus 100% elèctric, un abanderat de la mobilitat sostenible

  • 26/04/2017

Les ciutats de tot el món estan augmentant les inversions en mobilitat urbana... Llegir més